Szafer w stolicy Dolnego Śląska

We wtorek 28 września uczniowie Szafera wraz z nauczycielami  udali się na wycieczkę do stolicy Dolnego Śląska- Wrocławia.

Pierwszym punktem na liście naszego zwiedzania znalazł się Miejski Ogród Zoologiczny i Afrykarium. Na 33 h mieszka 5 tys. zwierząt, przedstawicieli 900 gatunków ze wszystkich kontynentów i środowisk. Afrykarium jest podzielone na 5 stref. W każdej z tych stref mogliśmy oglądnąć różnorodne zwierzęta m.in:

1. Morze Czerwone: ponad 60 gatunków pięknych i kolorowych ryb,
  2. Afryka Wschodnia: hipopotamy nilowe, mrówniki oraz najmniejsze antylopy świata, czyli dikdik,
  3. Kanał Mozambicki: żółw zielony, rekiny, płaszczki,
  4. Wybrzeże Szkieletów: kotiki afrykańskie oraz pingwiny przylądkowe,
  5. Dżungla nad rzeką Kongo : krokodyle, manaty.

Młodzież  miała okazję zobaczyć niespotykane na co dzień zwierzęta i ptaki. Spacerowaliśmy po alejkach z pięknymi ekspozycjami kwiatów, krzewów, drzew, pośród stawów, wodospadów, fontann.

Następnie udaliśmy się do zwiedzania Panoramy Racławickiej.

Panorama Racławicka to relikt dziewiętnastowiecznej kultury masowej. Wielki panoramowy obraz (15 × 114m), który  „przenosi” widza w inną rzeczywistość i inny czas. Dzieło mieści się w Małej Rotundzie, specjalnie dobudowanym pomieszczeniu . Pomysłodawcą Panoramy Racławickiej,  był znany lwowski malarz Jan Styka, który zaprosił do współpracy Wojciecha Kossaka. Dziewiętnastowieczne dzieło upamiętnienia bitwę stoczoną 4 kwietnia 1794 r. pod Racławicami przez wojska powstańcze (z udziałem słynnych kosynierów) pod wodzą generała Tadeusza Kościuszki z wojskami rosyjskimi dowodzonymi przez generała Aleksandra Tormasowa. Dzieło powstało w zaledwie 9 miesięcy, pomiędzy sierpniem 1893 r. a majem 1894 r. Pierwotnie znajdowało się we Lwowie, gdzie powstało, a po II wojnie światowej – w 1946 r. malowidło trafiło do Wrocławia. Tam uczestniczyliśmy w lekcji muzealnej, która obejmowała wstęp do Małej Rotundy oraz omówienie Panoramy Racławickiej na platformie widokowej. Otrzymaliśmy tam pouczającą dawkę wiedzy historycznej.

Na sam koniec odwiedziliśmy Muzeum Narodowe. Podziwiać tam można kolekcję sztuki średniowiecznej. Wchodzące w jej skład dzieła prezentowane są w galeriach stałych: „Śląska rzeźba kamienna XII–XVI w.”, „Witraże XV w.” i „Sztuka śląska XIV–XVI w.”, które znajdują się na I piętrze. W galerii sztuki śląskiej XIV–XVI w. prezentowany jest bogaty wybór gotyckiego malarstwa tablicowego oraz rzeźby drewnianej. Na korytarzach natomiast znajdują są przykłady gotyckiego rzemiosła artystycznego z interesującymi kolekcjami zamków i kluczy, monet oraz pieczęci.

W galerii sztuki polskiej na II piętrze  prezentowane są przede wszystkim dzieła malarstwa, rzeźby  od XVII do początków XX w. Są to prace polskich artystów oraz twórców zagranicznych działających na terenie dawnej Rzeczpospolitej np.: Pietera Brueghela mł., Lucasa Cranacha st. czy Francisco de Zurbarána.

Spacerując uliczkami Wrocławia mogliśmy podziwiać Pawilon Czterech Kopuł – budowlę, w której przez lata funkcjonowała Wytwórnia Filmów Fabularnych, a obecnie mieści się Muzeum Sztuki Współczesnej czy Iglicę, wzniesioną w roku 1948 przy okazji Wystawy Ziem Odzyskanych, pamiętającą Pabla Picassa, który właśnie we Wrocławiu narysował swego słynnego gołąbka pokoju. Od ponad pięćdziesięciu lat architektoniczny symbol Wrocławia.

Na naszej liście znalazła się również Katedra Jana Chrzciciela czy Kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja. Wycieczka po Starym Mieście „Szlakiem Krasnali” była kolejną , jakże niezwykłą odsłoną naszego zwiedzania.

Odwiedziliśmy miejsce magiczne, pełne niespotykanych budowli oraz pomników przyrody. Zwiedzanie z przewodnikiem, który wplótł tu jeszcze odpowiednią dawkę historii i humoru, zapewniło wszystkim amatorom łączenia przyrody i architektury niesamowite wrażenia.

Mamy nadzieję, ze już wkrótce udamy się w kolejną podroż szlakami historycznej, malowniczej  Polski.